8 saker alla sa innan man fick barn...som visade sig stämma till 100%

1. "Passa på att till exempel gå ut och äta eller gå på bio, för det kommer ni inte kunna göra sen".

Visade sig stämma. Vi har nog varit ute och ätit ihop 2 gånger sedan Selma föddes, alltså på 2,5 år. Varav den ena gången var när jag berättade för Dennis att vi väntade Mio. Jag vet inte varför det inte blir av men det var ju helt klart lättare när man bara hade ett barn. Två är lite svårare att lämna bort och dessutom ammar jag ju fortfarande helt så det är ju också ett hinder.

2. "Barnet/barnen kommer att vara med överallt, tom på toaletten."

Oh ja!! Här går det inte att låsa in sig för några minuters egentid. Gör man det så är det en liten unge som står och skriker utanför och vill in. Lämnar man dörren öppen så kan man garantera att båda två tar sig in. Mio glider ju runt i gåstolen. Säger som en go vän: "jag fasar för den dagen då man glömmer att stänga om sig när man är på jobbet eller någon annan allmän plats" 😳

3. "Det blir bara roligare och roligare"

Det blir det verkligen. Det är så häftigt att kunna prata med Selma, vi kan ju ha en dialog och hon berättar massa saker och kommer ihåg precis allt! Varje ålder har ju sin charm och jag hoppas att det kommer att fortsätta att kännas så, även om jag vill pausa tiden ibland. 

4. "Passa på att njuta medans du bara har ett barn för när tvåan kommer hinner man inte med det på samma sätt"

Mitt i prick! Gudarns vilket tempo det är från morgon till kväll. Som tur är så har ju båda barnen någorlunda samma dygnsrytm och vaknar vid 6-7 och somnar runt 21. All vaken tid går åt till at passa på ungarna, mata, byta blöja, leka och däremellan försöka hinna med allt som ska göras här hemma som handla, laga mat, diska, tvätta mm. Nu får man ju heller ingen tid för återhämtning på samma sätt som när man bara hade ett barn. När Selma var liten kunde jag passa på att sova när hon sov men nu är det sällan som båda sover samtidigt. Och när Mio ska sova passar vi på att gå ut så Selma får leka ute. När Selma somnar vid 12-13 så brukar Mio vara vaken för så har han sovit på förmiddagen. 

Man ska ju dessutom försöka ta han om två samtidigt och det är många gånger på en dag som jag önskar att jag kunde dela på mig.

5. "Egentiden kommer att vara ett minne blott"

Jo men egentid får man väl, eller räknas 40 minuter i affären? 😊 Det är väl det jag kan komma på som man gör själv. Allt annat, som toalettbesök, dusch, promenader mm så är det alltid någon med. 

6. "Välkomna sömnlösa nätter"

Skulle väl inte säga att man inte får sova men däremot så är jag ju vaken minst en gång varje natt för att mata Mio. Även Selma brukar vakna på natten men då får hon lägga sig hos Dennis. Det räcker att vakna av ett barn var! Det positiva är väl att jag i princip aldrig har svårt för att somna längre! 😊

7. "Tålamodet blir prövat"

En trotsig tvååring testar verkligen tålamodet! Herregud vad frustrerande det kan vara när hon springer och gömmer sig när vi ska ta på oss för att gå ut eller när hon nyper Mio liiiite för hårt i kinderna. Ibland vill jag bara ta bilen och åka härifrån men tre djupa andetag och ett liten stund senare så ordnar allt upp sig och känns hanterbart igen.

8. "Som förälder så oroar man sig för barnet hela tiden"

Den där oron kommer nog alltid finnas där. Först är man orolig för att man inte ska bli gravid, sen oroar man sig under graviditeten för att någonting ska gå fel eller att barnet inte ska vara friskt. När barnet väl är ute så oroar man sig för tidig spädbarnsdöd. Vi har även varit väldigt oroliga för RS-virus eftersom båda barnen har varit små under vintern. Sen börjar man oroa sig för att de ska sätta i halsen och för att inte tala om alla faror som dyker upp när de börjar gå! Och oron lär väl inte ta slut här.😳

Det här kanske låter som ett långt klagomål men det är det inte, det är verkligheten och vardagen som den ser ut nu och jag skulle aldrig byta bort den. Jag måste dock erkänna att det är skönt att prata med vänner, eller läsa kändisbloggar, där vardagen ser precis likadan ut!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0